Етикети

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Frida

Фрида Кало и Диего Ривера

06/07/1907

На тази дата е родена Магдалена Кармен Фрида Кало и Калдерон.

Книгата започва с разказ за родителите на Фрида. Как и кога са се срещнали, как протича животът им.

Херера описва къщата на родителите на Фрида, която по-късно става музей. Детството й и юношеските години в гимназията в град Мексико. Там тя за първи път вижда бъдещия си съпруг Диего Ривера. Но по онова време сърцето й принадлежи на друг – Алехандро Гомез Ариас, за когото рисува първия си автопортрет. С него Фрида се качва в новия автобус, който променя животът й.

Фрида учи медицина. Но на 17 септември 1925 г. автобусът, в който пърува с Алехандро, е блъснат от трамвай. Подобни инциденти често се случват в град Мексико. Алехандро не е тежко ранен. Поне не колкото Фрида, която никога не успява да се възстанови. Прикована на легло, тя не може да продължи образованието си. Семейство Кало е съсипано от разходите по лечението й. Фрида трябва да започне да работи. Едно от нещата, с които се занимава е рисуване. Не взема уроци. Сама създава своя неповторим и неподражаем стил. Затова един ден отива при Диего Ривера, големият мексикански художник. Иска да знае мнението му, дали си струва да продължи да рисува. От този момент животът й е свързан с този на Диего.

Заедно с разказа за живота й – срещата с Диего и сватбата им, пътуванията им в Съединените щати, тежкия аборт (не усява да роди заради инцидента през 1925 г. и прави три аборта преди да се примири, че не може да има деца) в Детройт, са описани и някои от картините на Фрида. Херера разказва и за политическите възгледи на семейство Ривера. Диего е политически по-активен от съпругата си, но Фрида споделя комунистическите му възгледи.

Ривера помагат на Троцки и съпругата му Наталия да получат политическо убежище в Мексико и ги настаняват в къщата на семейство Кало. По-късно пътищата на двете семейства се разделят, но Троцки остават в Мексико.

Диего изневерява често на съпругата си. Тя обаче не му отстъпва и в това отношение. Има много любовници. Освен връзките си с различни мъже, Фрида не крие и авантюрите си с жени. Сред любовниците й са фотографът Николас Мъри, скулпторът Исаму Ногучи, Лев Троцки и други.

Пътува до Ню Йорк, където Жулиен Леви организира нейна изложба през 1938 г. По-късно се отправя към Париж за нова изложба, организирана от Андре Бретон. Градът, както и французите, никак не й харесват.

Въпреки че пътува в Европа и Северна Америка, където намира приятели и слава, Фрида остава силно свързана с Мексико, само там се чувства добре.

Книгата е написана като разказ, който е допълнен от много писма, които Фрида е писала или получавала. През 40-те години тя започва да си води и дневник. Части от него са публикувани в биографията й. Авторката прави анализ и на изкуството й, тъй като всяка картина на Фрида е огледало на това, което се случва в нея. Както изкуството, така и животът на Фрида Кало не могат да бъдат категоризирани. И двете са плашещи, изглеждат невероятно, но истински. Зрителят усеща болката, когато гледа някоя от картините й, сякаш не е рисувана с бои, а с истинска кръв. Подобно е и усещането на читателите, когато четат биографията й. Събужда съчувствие, но и невероятно уважение.

Фрида оцелява. Оцелява след инцидента. След като разбира, че не може да има деца. След безбройните операции. След като я изоставят любовниците й. След развода.

И днес Фрида е жива, повече от всякога, във всеки музей или частна колекция, във всяка изложбена зала, където са изложени картините й, душата й. Фрида Кало продължава да живее.